Moderators: Redaktör
Go
Ny
Sök
Uppdatera mig
Verktyg
Replik

-star Rating Ranka denna!  Login/Join 
Informationsletare
inlagd
Vet inte om d e jag som är dum eller vad. Det är så här, man kan tippa ett u system,r system och m system. Sedan ser jag att med (tex) 6 helgarderingar på u systemet kostar bara 40 spänn. medan på m systemet kostar 6 halvgarderingar 64kr. Alltså är det något jag missar? Tycker att det verkar ganbska lätt att pricka 13 rätt om man använder u eller r system. Sen är det ite så dyrt heller att köra med u o r system. Kan någon förklara?

Inlägg: 4 | Registrerad: Fri 2008 02 22 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Analytiker
Bild av zarat
inlagd Göm replik
Kortfattat; r betyder att raderna är reducerade och u betyder att du anger ett utgångstecken. Systemen garanterar inte 13 rätt!
Mer utförligt; Länk

Inlägg: 581 | Registrerad: Mon 2006 12 11 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Informationsletare
inlagd Göm replik
Men vad menas med rader? AAlltså man tippar väl en rad? Ta detta exemplet. R 6-3-72 då får man tippa 6 hel och 3 halvgarderingar. det garanterar 6 rätt? eftersom man får tippa 6st 1x2. Jag menar kostar det 72kr? Sen finns det oxå R 6-3-24 vad är skillnaden det kostar bara 24 kr men man får tippa samm antal garderingar??
Sen finns det oxå tex R 10-0-153? kostar 153 kr att tippa 10 helgarderingar? då har man garanterat 10rätt?
Måste vara något med raderna som jag inte fattar? Låter enkelt, för enkelt.
Tacksam för svar.

Inlägg: 4 | Registrerad: Fri 2008 02 22 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Informationsletare
inlagd Göm replik
Oj, såg tabellen nu. fattar noll. ahh måste vara dum. Men en till fråga. Är det svårare eller lika svårt att få lika många rät tom man använder r och u system jämfört med ett vanligt m system?

Analytiker
Bild av zarat
inlagd Göm replik
quote:
Originally posted by Kraven10:
Oj, såg tabellen nu. fattar noll. ahh måste vara dum. Men en till fråga. Är det svårare eller lika svårt att få lika många rät tom man använder r och u system jämfört med ett vanligt m system?

Jobba vidare med läsningen så förstår du hur konstig din fråga är Wink

Inlägg: 581 | Registrerad: Mon 2006 12 11 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Forum administrator
Bild av Redaktör
inlagd Göm replik
Lika svårt inom ramen, men eftersom ett reducerat system gallrat bort de mest osannolika raderna beroende på en normal reducering eller din utgångsrad så är det något svårare att alla rätt faller in. Skillnaden är att ett R6-3-72 kostar 72 kr som du säger och hade kostat 5832 kr om du hade gjort det matematiskt. Du betalar alltså 1,2% av kostnaden men tappar inte lika mycket i sannolikhet för att få rätt.

Det vimlar av länkar kring reducerade system och finns ett antal programvaror också. Radsoft är ett som jag kan gå i god för. Här hittar du mer information om hur det fungerar och sannolikheten. Deras system kan sändas in elektroniskt till Svenska Spel bla. Inom travet använder sig många av Jokersystemet för att ranka och reducera, som du hittar här.

Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams.

Inlägg: 7015 | Registrerad: Tue 2003 05 06 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Hedge Master
Bild av Wagner
inlagd Göm replik
Kortfattat; Man får vad man betalar för. Som vanligt alltså och nej det är inte ganska lätt att pricka 13 rätt. Smile

"Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen

Inlägg: 5384 | Registrerad: Mon 2004 02 09 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Informationsletare
inlagd Göm replik
Ok tack så mycket alla.Smile

Investerare
Bild av Glenn.S
inlagd Göm replik
Det tog mig 25 år att reducera från 13 till singlar Smile

Inlägg: 1580 | Registrerad: Sat 2005 02 12 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Moderator
Bild av Trollet
inlagd Göm replik
quote:
Originally posted by Redaktör:
Du betalar alltså 1,2% av kostnaden men tappar inte lika mycket i sannolikhet för att få rätt.

Du tappar EXAKT lika mycket i sannolikhet som du reducerar. Allt annat skulle jag vilja se en matematisk förklaring till, för då finns det räknesätt jag aldrig hört talas om. Som Wagner säger får man vad man betalar för. Hur varje enskild rad ser ut påverkar inte. (Såvida inte två eller flera rader är identiska, men så är ju aldrig fallet i ett system).
100 unika rader har exakt samma sannolikhet som 100 rader genererade från ett reducerat system.

Inlägg: 1095 | Registrerad: Thu 2004 03 04 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Fyllkaja
Bild av bananbilen
inlagd Göm replik
hehe, kommer ihåg när man var kid o bara hade råd med 8 raders....hur man diskutera med polarna om 1024 raders som man såg på baksidan på kupongen...."då måste de ju va jätte lätt o få 13 rätt" Smile

Inlägg: 666 | Registrerad: Mon 2004 02 09 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Rekare
inlagd Göm replik
quote:
Originally posted by Kraven10:

Det är inte större chans att få 13 rätt på reducerat system om man ser till radantalet.

Däremot är chansen att få 12 rätt högre med reducerat system än om du kör matematiskt system med lika många rader. Samtidigt är det mindre chans att få flera rader med 12 rätt. På det "klassiska" R-systemet 0-7-16 kan man inte få mer än en rad med 12 rätt. Spelar du matematiskt 16 rader kan du ju få flera rader med 12 rätt. Är detta som är den stora fördelen med R-system, dvs att du ökar chansen till att nästan få 13 rätt.

Med U-system däremot så kan du förbättra din chans att få 13 rätt om du är skicklig på att välja rätt U-tecken. I regel är det så att du ska ha 6-7 stycken av typ 9 tecken i ditt U-system för att ha god chans på alla rätt så det krävs att du tippar väldigt bra på din enkelrad. Finns väldigt många varianter på U-system men grunden är alltid att få många rätt på alla eller många av tecknen i din enkelrad.

Inlägg: 198 | Registrerad: Fri 2004 07 23 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Tippare
inlagd Göm replik
Grundtanken med ett U-system är att det ska kalkyleras med det normala antalet U-rätt. På tex 7 garderade matcher är det vanligast att man får 3-4 U-rätt och därför konstruerar man ett system där alla delrader innehåller så många U-tecken för att öka chansen till alla rätt. Fastän många U-system på SS kupong är väldigt hårt reducerade så där har man ökat kravet på antal U-rätt till 6-7 av 9 och sånt för att hålla nere systemkostnaden när det är många garderingar.

Inlägg: 102 | Registrerad: Mon 2004 04 12 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Hedge Master
Bild av Wagner
inlagd Göm replik
Varför denna fokusering på möjligheterna/chanserna att få 13 rätt? Huvudsaken är ju att man går plus på spelformen. Sen är det helt oväsentligt om man får alla rätt 0,1,5 eller 50 gånger.

Det är väl därför jag inte spelar stryktips. Smile

"Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen

Inlägg: 5384 | Registrerad: Mon 2004 02 09 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Rekare
inlagd Göm replik
quote:
Originally posted by Wagner:
Varför denna fokusering på möjligheterna/chanserna att få 13 rätt? Huvudsaken är ju att man går plus på spelformen. Sen är det helt oväsentligt om man får alla rätt 0,1,5 eller 50 gånger.

Det är väl därför jag inte spelar stryktips. Smile

Finns väl inget skäl att spela på Stryktipset med tanke på dess dåliga återbetalning.

Men om man ska spela så är det en förutsättning att man får 13 rätt ofta eftersom övriga vinstpotter är beskedliga ...

Inlägg: 198 | Registrerad: Fri 2004 07 23 Svara med citatÄndra eller radera inläggetRapportera detta Inlägg
Hedge Master
Bild av Wagner
inlagd Göm replik
quote:
Men om man ska spela så är det en förutsättning att man får 13 rätt ofta eftersom övriga vinstpotter är beskedliga ...

Eller får in några mindre inslag och sen låter bli att spela mer. Jag hävdar med en dåres envishet att ju fler försök desto sämre vinstchans. Big Grin thumbs

Föregående Sträng | Nästa Sträng powered by eve community  

Copyright © BettingAnalysis Ltd 2003 - 2008 For problems or questions regarding this forum, please contact webmaster@bettinganalysis.com.