SPELFORUM - mötesplats för punters på nätet
SPELFORUM - mötesplats för punters på nätet
Strategier
Betting & Bookmaker frågor
Bra böcker?|
Go
![]() |
Ny
![]() |
Sök
![]() |
Uppdatera mig
![]() |
Verktyg
![]() |
Replik
![]() |
|
|
Kommentator |
Hade tänkt köpa mig någon bok för att läsa mer om betting, vilket är lättare sagt en gjort eftersom det finns en hel uppsjö med böcker.
Kan någon rekommendera en bok (eller flera)? Spelar mest på fotboll, så någon som behandlar just fotboll passar nog mig bäst, men även andra förslag tas gärna emot. Mvh Patrik |
||
|
|
Investerare |
Hasard av Putte Kock
|
|||
|
|
Tippare |
HOW PROFESSIONAL GAMBLERS BEAT THE PRO FOOTBALL POINTSPREAD - By J.R. Miller
http://www.professionalgambler.com/prod.html Nu behandlar denna som namnet antyder Amerikansk fotboll , men den handlar även allmänt om betting , själv lirar jag inte Us-sports men tycker ändå det är en väldigt intressant bok (eller tyckte åtminstone då det var flera år sedan jag läste den |
|||
|
|
Punter |
Jag kan rekommendera en fin bok som handlar om spel, Spelhandboken av Jorma Vuoksenmaa,Antti Kuronen och Jan Nåls Jag var förmodligen bland dem första som köpte denna bok och har inte ångrat mej, |
|||
|
|
Tippare |
Spelhandboken har jag läst flera gånger och det var genom den jag fick reda på vad spel egentligen handlar om, suverän för nybörjaren. Den handlar mest om sportsbetting i allmänhet men då blir det ju naturligtvis en hel del om fotboll.
|
|||
|
|
Analytiker |
Sunt förnuft och mkt matematik,,,det är fina grejer det.
Mvh |
|||
|
Forum administrator![]() |
Låter så otroligt enkelt, men ändå envisas folk med att göra eller tro; A: aningen som ofta tycks befinna sig i magen B: bättre än oddssättare som har jobbat med en liga i över 10 år C: cyklar i cirklar för att hitta stödargument för dåliga spel D: drygt utrycka sig i forum om andra som vågar blotta sina spel E: enkelhet är oftast det bästa, men så svårt att tillämpa F: filosofin kring spel ändras med humör, tid på dagen och säsongen G: golf spelas det på i Mastersturneringarna, men inte på touren H: havremoppar ställs H2H och japp spelarkollektivet sväljer det med trots usel payback I: ishockey måste jag vara bra på, jag fick ju skridskor då jag var 3 år J: juniorer är nyckfulla, men i brist på annat spelas de med K: koll är att rygga mannen en måndag L: limiten är ju så j-la låg på alla bolag M: moneymangement är på utrikiska och jag är svensk för f-n N: nära var det igår igen O: otur har jag haft några gånger P: pris är det den där extrakostnaden för att lämna in på lördagar Q: que R: rekar letar jag efter hela tiden S: spelar på lag som hyllats i media och sjunkit 70-80 punkter T: tur U: underodds spelar väl ingen roll bara spelet sitter V: vinnare är du om du är bland andra vinnare W: wig stavas med enkel v och varför skall du lära dig det då du inte brytt dig om A - V så här långt X: kryss är farligt att spela på Y: yngre spelare kan inte lära mig något, jag som växte upp ett stenkast från travbanan Z: konstiga ord stavas med z och jag litar inte på info som inte är översatt Å: åker vi, låter ännu bättre med ett nu framför än med ett dit efter Ä: ärlig information är den naives sätt att tro på tränares uttalanden i spelbilagan redan på tisdagen Ö: överodds, nej så långt orkar du inte läsa detta inlägg Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
Punter![]() |
Har själv aldrig läst en sportsbetting bok, men är alltså Spelhandboken ett bra val?
Boken jag söker ska vara relativt lätt att få tag på och helt enkelt vara bra. "Davydenko fick en varning under matchen av domaren för att han inte längre försökte vinna matchen!" - http://betfairdaytrader.blogg.se/ |
|||
|
Hedge Master![]() |
Vår egna lilla terrier (Sani Jag kanske kommer med fler när jag gått igenom hela alfabetet. "Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen |
|||
|
|
Investerare |
Av vilken anledning tror du att paybacken är lägre? Och är det bara tillfälligheter att linesen mer eller mindre är detsamma på alla basketmacher (us-sports)? |
|||
|
|
Moderator |
Tyvärr inte första gången som det stirras blind på paybacken. Själv bryr jag mig inte så mycket, jag spelar när det finns värde och vad det står på övriga alternativ påverkar mig mindre. Givetvis blir det färre spel per år men på mindre sporter är utrymmet för misstag hos bookien större. Vet inte riktigt vad som menas med "spelarkollektivet sväljer det med trots usel payback"? Ska folk inte spela för att totala paybacken är låg? Skulle tro att travet inte direkt är nån vinstmaskin för bookiesarna. Trots paybacken. |
|||
|
|
Oddsmäklare |
Jag håller med Trollet här.
Både Nordicbet och Betsafe har ju uttalat sig på en norsk spelsite om att de torskar på travet och bara erbjuder det som en tjänst mot sina kunder. |
|||
|
Kommentator![]() |
någon som kan tippsa mig om någon bok på svenska angående beting.
Har läst spelhandboken och den var väll okej, att det fins böcker på engelska e ju bra, men ändå intresant att veta hur det e med böcker på svenska. fins det nåra?? |
|||
|
|
Debattör |
Kolla i statistik-hyllan kan vara en god början.
|
|||
|
Jag har inte hitta några, däremot har Racing Post givit ut en del bra böcker och också en del mindre pamfletter. Du kan kolla deras webbutik Deras "Betting on sport" och "Betting exchanges" gav mig en hel del aha-upplevelser, men för någon som är mindre van så kan de ge en hel del kunskap. Annars så håller jag med Glad, statistik och matematik är av större betydelse än dagens laguppställning oftast. Sportsbetting handlar enbart om att värdera sannolikheten för ett utfall eller icke-utfall och därefter bedömma om priset är rätt. Att lära sig läsa marknaden kan du inte hitta i någon bok utan det handlar om erfarenhet. Gott råd är torrsim, dvs gör en massa pappersspel och utvärdera de hela tiden. Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
Kommentator![]() |
tackar fär tippset, får prova någon av dessa böcker,
var ute efter någon bok ""att koppla av med typ"" , har sportbetta en hel del för 5år sedan ock de gick bra, men gick senare över till pokern. ser flera likheter med dessa spelformer allt handlar om % en stor skillnad är att spelarna saknar kunskapen här. om man gemför antalet poker böcker och sportbetting böcker på engelska då??? hur många böcker e skrivna på engelska? |
|||
|
Inte så många inom ren sportsbetting i UK, däremot en uppsjö kring galopp förstås. I USA finns det en del handikappböcker och även speciallitteratur kring spel i de fyra stora sporterna; baseball, basket, american football och ishockey. Men förhållandet poker-sportsbetting är väl 100-1 skulle jag tro. Ett bra exempel är ju Sportsman, daglig speltidning, som i England inte ens överlevde ett år. Trots att jag tyckte det var det bästa jag har läst i dagstidningsform med bra analyser och kunnigt folk.
Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
|
Punter |
Här finns tillfälle för den kunnige att författa själv en bok om sportsbetting. Vad tror ni om det? Finns det förlag som skulle nappa?
Jag skulle iallafall köpa ett exemplar direkt. |
|||
|
|
Investerare |
Putte Kocks Hazard finns ju redan |
|||
|
|
Punter |
Putte Kock?
|
|||
|
Hedge Master![]() |
Han dog i samma veva som Gustav Vasa, nog bara Glenn som minns honom.
"Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen |
|||
|
|
Punter |
Jag gogglade. Han har man hört talas. Läste nyss att han envisade kalla de mörkhyade spelarna negrer när han kommenterade
|
|||
|
|
Investerare |
Finns många klassiska referat |
|||
|