Jag är en glad amatör inom sportsbettingvärlden som söker lite vägledning. Jag har småspelat under hela hösten och lyckats hitta ett marginellt plusresultat än så länge, men inser att jag kanske tillämpar fel strategi i flera aspekter efter att ha snokat omkring på detta forum.
Jag spelar mest och bäst på Elitseriehockeyn, men även fotboll och främst Champions League.
Det jag nu söker är rekommendationer hur jag skall gå tillväga med mitt kapital ?
Jag har en kassa på 7500kronor, är fasta insatser att föredra och isåfall på hur många % av kapitalet ?
Efter att ha läst en spelblogg på expressen har jag även sett att det spelas efter units, hur fungerar det ?
Normalt så tycker jag det är bra att sätta en budget med hur mycket du får spela för per månad om du nu ska spela alls. Det är enbart om du går plus(högst osannolikt, tyvärr) som du behöver ägna dig åt kassahantering.
Om det nu skulle fortsätta gå marginellt plus så se till att din snitt insats landar någonstans runt 0,5% av kassan så behöver du inte oroa dig. Går det bra(säg 107% återbetalning, alltså du tjänar 7 sek per 100 sek satsad) så kan en hel procentenhet vara bättre. När du lägger spel som går rätt väg mer sällan än ungefär 25% så får du se till att värdet är högre än snittet. När insatserna är så låga i förhållande till kassan, värdet och slh så kommer inte kassahanteringen vara boven i dramat om du konkar.
Några gillar att sätta en fast procentsats på sin kassa och justerar beloppet efter varje spel, några spelar ett fast belopp och justerar upp beloppet när hela kassan ökat med 25-50%, några använder något de kallar Kelly och massa annat. Vilken variant du väljer spelar inte så stor roll så länge du håller ner insatserna.
(Egentligen så kan du spela spel som är 10% med samma värde som ett med 50% om du justerar ner insatsen men felmarginalen blir väldigt liten och att optimera sina insatser kommer påverka ditt långsiktiga resultat väldigt mycket men beaktar vi att ganska många"respekterade spelare" och anställda av hög rang på spelbolag verkar vara lite oförstående så väljer vi den enkla vägen.)
Units innebär att dom rekommenderar en insats som är X enheter, vad varje enhet är får du bestämma själv. Om du sätter 10 kronor per unit och ska spela 3 units så blir det 30 kronor.
Jag måste säga att det känns lite vitaminfattigt för mig som hobbyspelare att endast satsa 0.5 % av kassan. Jag själv hade tänkt mig en spridning på 200 kr insats på ett resultat jag finner troligt, 100 på lite mera chansbetonade, är jag ute på för höga höjder då i relation till mitt kapital ?
Åter tillbaka till units ¨på grund av nyfikenhet, hur brukar man räkna ut units genom kassan, via procent eller hur tänker man ?
Jag förstår att det låter vitaminfattigt men att gå plus och ha skoj är natt och dag, oturligt nog.
200 kronor motsvarar 2,67% av kassan och motsvarar en fördel som normalt är långt ifrån omänsklig men som nybörjare är det knappast realistiskt att gå plus över huvud taget så varför testa gränserna?
Ett alternativ om du har en rimlig löpande inkomst(det kanske du inte har med tanke på namnet?) är att sätta en gräns för hur mycket du får förlora per vecka eller månad och redovisar samtliga spel och tar ett avbrott tills nästa vecka/månad om du träffat golvet. Fördelen är att du inte behöver ta hänsyn till kassan och kan spela dina 100-200 kronor. Nackdelen är att du redan från början tagit avstånd från det profesionella valet om du har som mål att gå plus. Att välja det mer spännande valet är sällan det rätta när det gäller spel.
Hur du räknar units är upp till dig själv. Du kan säga att 1 unit motsvarar 0,1% av kassan alltså 7,5 kronor och ska du spela 5 units blir det 32,5 kronor. Eller så säger du att 1 unit är 1 miljard och då blir 5 units 5 miljarder. Anledningen till att man använder enheter är för att vissa vill rekommendera olika insatser för olika spel och då blir det enkelt att räkna om för sin egna kassa.
Kan säga att mitt privata spelande är inte ett dugg spännande och skulle de ca 20 spel jag lagt under dagen/natten alla förlora/vinna så skulle det inte vara en större sak. När spelandet är spännande så närmar du dig - inte +.
Det är enbart om du går plus(högst osannolikt, tyvärr) som du behöver ägna dig åt kassahantering.
Jag tycker det är mer befogat när man går minus.
"Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen
Kanske inte. Men möjligheten att han börjar ägna sig åt Sudoko när dom 7500 är slut känns inte överhängande.
"Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen
Originally posted by Existensminimum: Jag måste säga att det känns lite vitaminfattigt för mig som hobbyspelare att endast satsa 0.5 % av kassan. Jag själv hade tänkt mig en spridning på 200 kr insats på ett resultat jag finner troligt, 100 på lite mera chansbetonade, är jag ute på för höga höjder då i relation till mitt kapital ?
Åter tillbaka till units ¨på grund av nyfikenhet, hur brukar man räkna ut units genom kassan, via procent eller hur tänker man ?
Jag tycker din strategi låter sund. Personligen skulle jag no rekommendera lägre insatser dock till att starta med. Visst kan det kännas torftigt att spela med insatser som 50:- på ett spel då man knappast kan ens vinna ett par tusenlappar i månaden.
För egen del började jag med insatser i regionen 30-80:- och har successivt ökat mina insatser under de år jag sysslat med "hobbyspelande". För min del var det viktigt att först bygga upp en kassa utan att riskera stora förluster. 7500:- låter som en kassa som man inte vill ska tömmas första halvåret och då är det klokt att hellre tjäna för lite från början och komma på rätt köl än att riskera tappa allt på studs och få ägna sig åt Sudoku likt Wagner nämnde.
Så var hellre för försiktig general och även om du inte tänkt dig bli yrkesspelare så ska du tveklöst skynda långsamt så kanske du till slut när läroprocessen är slut för även om du har rätt strategi tror jag att det för de flesta ändå tar tid att få rätt disciplin.
En av de mest kända traders som härjat på Betfair började med 200 pund, vilket han förvandlade till 100 000 pund över tre år. Så det går att arbeta upp små kassor genom enträget arbete. Liknande så håller väl Chris "Jesus" Ferguson på och visar hur han kan förvandla 100 dollar till 10 000 dollar eller något i den stilen.
Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams.
Glad skriver: Kan säga att mitt privata spelande är inte ett dugg spännande och skulle de ca 20 spel jag lagt under dagen/natten alla förlora/vinna så skulle det inte vara en större sak. När spelandet är spännande så närmar du dig - inte +.
För mig är det alltid spännande oavsett 100 eller 10000 i insats .
Originally posted by Glad: Kan säga att mitt privata spelande är inte ett dugg spännande och skulle de ca 20 spel jag lagt under dagen/natten alla förlora/vinna så skulle det inte vara en större sak. När spelandet är spännande så närmar du dig - inte +.
Hade det inte varit för det där med "förlora/vinna" så låter du som en surebetspelare. Spel är väl alltid spännande?
Originally posted by Glad: Kan säga att mitt privata spelande är inte ett dugg spännande och skulle de ca 20 spel jag lagt under dagen/natten alla förlora/vinna så skulle det inte vara en större sak. När spelandet är spännande så närmar du dig - inte +.
Det där är nog väldigt individuellt. De flesta av mina spel är 0.5% av kassan och de är lika spännande varje gång. Inte närmar jag mig minus heller.
Dom flesta förstår nog vad Glad menar. Nog är spelen spännande, men det är inte så att man hoppar högt över en vinst eller gråter floder över en förlust. Blir mest ett jaha.
Ja pengarna i sig ger ingen spänning. Däremot är det alltid trevligt med lite lagom magpirr under själva matchen.
Det var bara under tiden man knappt hade mat för dagen som pengarna gav spänning. När man satt på Solvallabussen med stora bussförarlädret - som för det mesta var tomt.
Ripx, jag uttryckte mig nog klumpigt som Jimmy sa. Det jag försöker få fram är att ha känslor i sitt spelande är ett minus, något jag vill undvika, inte att du nödvändigtvis går minus.
Som ett exempel: det är lördag och du kör fotbollen live morgon till sen kväll, det är tionde spelet på rad som du lagt som går helt fel på grund av de mest osannolika händelser. Vid det elfte spelet så tror jag den som tänker kallt är bättre förberedd än den som har sitt känslomässiga liv knutet till spelandet.
Om det går till sådan grad att det blir "för spännande" och man har det som leverne så leder det till stress och det är väldigt ohälsosamt.
Trollet: Summan var inte surebetspel men jag gör sådant också.
Skulle jag rangordna hur spännande spel är i min vardag så ligger det nog strax under en halvdålig tv såpa. Antingen får man spelet, lägger det och rättar det eller så gör man värderingen själv, lägger det, rättar och går igenom vad som hände under matchen. Gör man det tillräckligt många gånger så blir det rutin, många tycker inte frugan är så ***** exotisk när tiden gjort sitt.
Wagner: Kanske är så, då tycker jag snarare han ska söka hjälp.
Existensminimum: Jag tycker du ska lyssna på det redaktörn sa ovanför, blir du duktig så kan du göra samma sak eller bättre.
Wagner: Kanske är så, då tycker jag snarare han ska söka hjälp.
Nu har ju jag sagt så mycket här i tråden. Kan du precisera dig om mitt hjälpbehov?
Själv behövde jag många 7500 i lärpengar innan det fäste ordentligt. Hur många skulle ingen tro på och jag vet inte själv ens.
Jag tackar och bugar för alla kommentarer. Därmed har jag krypt till 100 kr insatser per spel, vilket då är en aning brant i relation till mitt kapital och visar det sig att jag backar kommer jag krypa till rekommenderade nivåer.. Funderar även på att rygga expressens yrkesspelare Hatten, han verkar hitta plusset i sina spel. Kommentar till det ?
Därmed har jag krypt till 100 kr insatser per spel, vilket då är en aning brant i relation till mitt kapital och visar det sig att jag backar kommer jag krypa till rekommenderade nivåer.
Låter som en förträfflig nivå i förhållande till din uppgivna kassa. Backar du (gular) med den nivån har du högst troligt lagt för många spel utan värde.
quote:
Funderar även på att rygga expressens yrkesspelare Hatten, han verkar hitta plusset i sina spel. Kommentar till det ?
Hur vet du att han plussar? Han "redovisar" ju bara Kalle-Anka units på spelbolag där yrkesspelare i hans ålder inte varit välkomna på flera år.
God tur.