SPELFORUM - mötesplats för punters på nätet
SPELFORUM - mötesplats för punters på nätet
Tävlingar och övrigt
Spelberoende
Speedway|
Go
![]() |
Ny
![]() |
Sök
![]() |
Uppdatera mig
![]() |
Verktyg
![]() |
Replik
![]() |
|
|
Kommentator |
Det är dags för den andra omgången i den svenska elitserien imorgon tisdag. Tycker alla matcher är svåra på förhand men ska nog kunna hitta några bra spel.
Indianerna - Rospiggarna Hammarby - Piraterna Elit Vetlanda - Västervik Smederna - Kaparna MasarnaAvesta - Dackarna Målilla |
||
|
Forum administrator![]() |
Välkommen med ditt första inlägg Anders, har du någon idé själv om duellerna?
Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
|
Kommentator |
Tack för det...
Finns ingen solklar vinnare tycker jag men Dackarna borde vinna i Avesta även om Andreas Jonsson saknas. Elit Vetlanda har plockat in världsmästaren Jason Crump och ser ruggit bra ut med Jaroslaw Hampel, Lee Richardson, Rune Holta och även Thomas H Jonasson. Dock är Västervik väldigt jämna men tror topparna i Vetlanda kommer avgöra. Smdarna imponerade på mig i tisdags i Hallstavik och Kaparnas trupp ser tunn ut och tror Smedarna vinner hemma. Indianerna - Rospiggarna och Hammarby - Piraterna ser svårtippade ut. Indianerna - Rospiggarna blir lite avgörande om Travis McGowan i Rospiggarna kör eller inte. Dock har inte oddsen kommit men återkommer då. |
|||
|
|
Kommentator |
kul att du hitta hit till slut anders.
Ser fram emot oddsen sedan. "Nunc cognosco ex parte" |
|||
|
|
Kommentator |
Jag ser också fram emot oddsen
Såg att det fanns en match i engelska ligan. Oddsen från Expekt. 15:30 Ipswich - Peterborough 2.90 16.02 1.42 Tycker det är en klar tvåa. Såg ett intressant spel: Louis, Chris (Ips) Total Points över 11 poäng 1.90 under 11 poäng 1.80 Chris Louis har öppnat säsonge otroligt dåligt så ett spel på under 11 poäng är bra. Dock kan Ipswich på toppa lite om de hamnar efter men tror ändå på under 11 poäng för Chris Louis. |
|||
|
|
Kommentator |
SvenskaSpel erbjuder riktigt dåliga odds, som vanligt, expekt var inte mycket bättre:
spelstopp evenemang typ 1 X 2 19:00 Hammarby - Piraterna 1.30 16.00 3.60 19:00 MasarnaAvesta - Dackarna 3.05 14.00 1.40 19:00 Indianerna - Rospiggarna 1.35 15.00 3.30 19:00 Smederna - Kaparna 1.25 18.00 3.95 19:00 Vetlanda - Västervik 1.15 20.00 5.25 Tycker Hammarby, Dackarna, Indianerna, Smedarna och Vetlanda , frågan är om man ska köra en femling, gjorde det förra veckan och den satt. Oddset på Hammarby och Vetlanda är riktigt dåliga så frågan är om man ska köra på dom. This message has been edited. Last edited by: Anders, |
|||
|
|
Kommentator |
Finns några intressanta sidspel på Nordicbet:
Smederna - Kaparna (Most Points Scored) Odds 08.05.2007 19:00 Matej Zagar (Kaparna) 1.55 Rory Schlein (Smederna) 2.30 Tips: Matej Zagar. Kaparna kommer nog få toppa och då blir det nog ´med Zagar. Indianerna - Rospiggarna (Most Points Scored) Jonas Davidsson (Rospiggarna) 1.65 Janusz Kolodziej (Rospiggarna) 2.10 Tips: Jonas Davidsson Spelstopp Indianerna - Rospiggarna (Most Points Scored) Greg Hancock (Rospiggarna) 1.47 Piotr Protasiewicz (Indianerna) 2.50 Tips: Greg Hancock |
|||
|
Hedge Master![]() |
Hur definierar du dåliga? Monpolet beskattar som bekant sina odds med 20 % och då kan det inte bli speciellt festligt. Att Expekt (eller någon annan) inte vill avvika allt för mycket har jag full förståelse för. "Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen |
|||
|
|
Kommentator |
Att påstå att vi på SS beskattar oddsen med 20% stämmer ju visserligen i teorin, men ser man till vilka odds som erbjuds på 1:an och 2:an stämmer detta inte alls i praktiken. Om man har den vassaste oddsskalan, öppnar marknaden, står för sin egen åsikt utan att justera oddsen i en av de absolut svåraste sporterna oddssättningsmässigt/spelmässigt, och ni fortfarande tycker att oddsen som vanligt är tråkiga får man ju tolka det som att vi som oddssättare har gjort ett bra jobb. Tack!
Men, det kommer ju som bekant fler matcher och erfarenheten säger mig att ni kommer hitta godbitar hos oss till slut ändå... //Johan Elevant, Svenska Spel |
|||
|
Hedge Master![]() |
Välkommen Johan.
Du har säkert rätt, var flera år sen jag gav upp mopparna. Tråkiga kan dom ju vara för det.
Tack själv. Fast det var länge sen man kunde fylla på lädret med moppeodds från er!
Vis av erfarenheten så tänker jag inte ens försöka. Men ett vackert försök.. "Så länge förutsättningarna inte har förändrats så pass att vi mellan oddssättningen och matchstart plötsligt anser oss erbjuda odds som är bättre än sannolikheten står vi kvar även om alla insatser enbart hamnar på ena sidan" Martin Jonsson oddssättare Svenska Spel Bloggen |
|||
|
|
Analytiker |
Såvitt jag förstått så har höjer inte Svenska Spel återbetalningsprocenten med andledning att det skulle öka risken för spelberoende, men säger inte detta uttalande av Johan Elevant att man kringgår det man inte vill. Ett annat exempel är när SvenskaSpel sänker X alternativet i en match för att höja övriga tecken. Detta är ju ett starkt bevis på dubbelmoral. Borde inte detta förmedlas till de som tagit beslut om saken, att inte höja återbetalningsprocenten? Näringsdepartimentet kanske? |
|||
|
|
Investerare |
Spelar i princip aldrig på draw och även om spelen hos SS är lätträknade över året så uppskattar iaf jag de bättre oddsen. Hur kan man gnälla över bättre odds och bättre förutsättningar att vinna
Mina sympatier för spel-torskarna är obefintliga och väljer en vuxen männsika att spela bort allt han har så hoppas jag stå först i kön och ta hans insatser Det finns människor som inte har tillräckligt med mat för att överleva dagen och då tänker jag inte tycka synd om någon som väljer att spela bort det han har. För att SS ska reglera marknaden behövs också konkurrens-kraftiga möjligheter mot utländska bolagen och har man inga kunder blir möjligheterna att påverka än mindre... _______________________________________ Zlatan is more than just a human; he's a gift to all of you… |
|||
|
Nej, det där är inte sant, SvS har ansökt om höjd återbetalning men fått nej. Det är andra som påstår att hög återbetalning och ökade risker hör ihop. (om det är så är en annan sak) Svenska Spel har direktiv som de skall följa under en koncession, men det är inte SvS som lägger reglerna. Att de inom ramen för koncessionen försöker maximera sin profit är väl numera allmänt känt. Bla genom att öka konkurrensen, införa livespel, öka säljstödet till butik med lika mycket som de drog ned på den publika marknadsföringen osv. De har ju egentligen ett omöjligt uppdrag, där finansen vill att de skall gasa och andra att de skall bromsa...... Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
|
Analytiker |
Nu har du missförstått mig helt o hållet, det jag ville få fram var att hur de än har gjort så verkar det ha varit helt misslyckat, på alla fall vissa matcher där de erbjudit odds. Kortfattat, ta bort monopolet och höj återbetalningsprocenten, åtminståne på nätet då man enkelt kan välja att spela hos en annan bookie. Jag brukar inte heller spela på X alternativet och jag uppskattar också de bättre oddsen, och jag har inga som helst sympatier för speltorskar. |
|||
|
|
Analytiker |
OK, då ville jag rikta detta till de andra, de som gett SvS avslag. |
|||
|
Det här gillar jag inte alls att du skriver och tycker du så här så är du i behov av kunskap. Spelproblem och -missbruk är sällan individens val utan har ofta andra orsaker. Har du samma syn på alkoholister att de får skylla sig själva, som super ihjäl sig? Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
|
Investerare |
Skulle vilja påstå att jag har kunskap inom området och även om min ställning är provocerande så är det ett moraliskt ställningstagande som jag står för. Samma inställningar har jag till alkoholister och jag kan inte känna empati för den skada de väljer att orsaka sig själva och jag föraktar vad de väljer att utsätta sin omgivning för. _______________________________________ Zlatan is more than just a human; he's a gift to all of you… |
|||
|
|
Punter |
Mina sympatier för spel-torskarna är obefintliga och väljer en vuxen männsika att spela bort allt han har så hoppas jag stå först i kön och ta hans insatser
Det finns människor som inte har tillräckligt med mat för att överleva dagen och då tänker jag inte tycka synd om någon som väljer att spela bort det han har. Det är din åsikt och tänker jag inte ens kommentera. Däremot undrar jag en sak med ditt uttalande. Du tycker synd om dem som inte har mat för dagen. Gör du något åt saken? Om du gör det, är det verkligen bra om inte så kan du ha dina sympatier för dig själv |
|||
|
|
Analytiker |
Nu när jag läser det så inser jag hur hård jag är mot de som har missbruksproblem. Jag vill inte att man ska sluta rehabilitera dessa, men jag vill inte heller att jag ska drabbas över det. Jag vet att spelberoende är ärftligt, men betyder inte det att dessa söker sig till spel? Oavsett om SvS erbjuder spel eller att man kan spela via internet så ska väl den som beslutat sig för att inte spela, spela bara för att SvS ökat återbetalningsprocenten. Jag ville inte alls vara så hård mot de som har spelproblem, jag har inte det och tänkte mig inte för då jag ser spel som en extra inkomstkälla. |
|||
|
|
Analytiker |
Och om vi talar om livebetting Redaktör, handlar inte det om att ta pengar från andra, förlorare som speltorskar, det kan vi ändå inte veta. Det är väl vår högsta önskan?
|
|||
|
Nej, självklart skall inte de 95-98 % som kan hantera spel drabbas, men frågan är vad som skall göras för att de 2-5% som lider inte skall dras ned mer. Det är en stor skillnad på att erbjuda spel och köra upp det i ansiktet på folk. Exempel. En butik jag var inne i hade TRISSavskiljare på kassabandet. Jag sa åt butikschefen; "Ta bort skiten"! Han stirrade oförstående på mig, tills jag frågade om han skulle lägga in en avskiljare som det stod, "ta en sup på", om Vin&Sprit frågade.
Nej, självklart inte, sa han, men vi är ju ombud för SvS och får de här gratis tillsammans med en massa annat säljstöd. De flesta tror jag tycker det är bra att vi handikappanpassar samhället för den minoriteten, eller hur. Om vi bara skulle köra allt efter majoritetsmetoden så skulle det nog gå åt ****. Jag är den förste som är för mer ansvar åt individen och att folk inte skall ha en massa fallskärmar och kuddar att ramla på. Men det gäller friska människor och inte handikappade, sjuka, psykiskt sjuka osv. Success is based on 10 % inspiration and 90 % transpiration. Work hard to achieve your dreams. |
|||
|
|